Stránka 1 z 1

Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 15:30:25
od mhi
U me srotove B207 kde se pistni cep netocil v pouzdre, ale v pistu, jsem zil v domeni, ze je zniceny pist-ulozeni pistniho cepu. Koupil jsem tedy novou sadu a zjistil neprijemne veci:

1) novy pist (Berta - madar) neni valec, ale takove cosi s presnosti 0,1mm (!!!). Tezko mi sel dat do valce, proto jsem to zacal merit, ale jen suplerou. Puvodni pist je valcovy, ale trosku mensi nez na nem uvedeny rozmer (taktez Berta).

2) Nalisovat pistni cep se mi nepovedlo, protoze ten je 14,09mm, dira v novem pistu 13,92, opet to ale neni valcovy otvor! Podle me takovy presah neni mozne nalisovat.

3) Takze jsem vzal puvodni pist a zmeril diru v nem, tak je take ne-valcova, ale vpodstate uplne stejny rozmer. Puvodni pistni cep jsem nekam zahodil, takze ten nezmerim, ale sel tam normalne dat rukou.

Moje otazka je, zda presah pod bodem 2) je normalni? Podle me ne.

Dale se zda, ze se tocenim neznicil pist (ulozeni cepu), ale samotny cep. Nedava mi to moc smysl, protoze cep by mel byt kaleny, kdezto pist je blativa a mnohem mekci Al slitina (byt mozna houzevnatejsi?) Je to normalni?

A nakonec, je nepresnost pistu pod bodem 1) neco normalniho (na Bertu), nebo jsem dostal akorat spatny kus? Ten rozhodne tam nebudu davat, ostatne valcem rucne v podstate neprojde.

Jak to tedy nejspis vypada, vystruzim puvodni pist, aby do nej pistni cep sel nalisovat (jaky ma byt finalni rozmer diry?) a pouziji ten.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 17:48:07
od Fajn-Tom
píst u dna může mít klidně i o 0,1mm menší rozměr. Pokud píst nejde do válce volně, tak to nemá cenu ho tam dávat, zadřeš hned po nastartování. Píst musí ve válci hrkat a pak můžeš motor tavit už po pár km a nezadřeš ho.
pístní čep 14,09 bude nejpíše na pionýra, ten má mít 14,1mm. Vyměnit za čep na babettu.
Mě do pístu musí jíd čep volně rukou, jinak píst posílám zpátky do brusírny ať si díru opraví, ale to se mi stalo zatim jen jednou a to už jsem koupil přes 30 pístů.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 17:55:04
od mhi
Ten pist je sisaty jinak a presne tak, volne tam nejde. Mam identicky popsany pist Berta a ten ma proste jine rozmery....

Pokud jde o cep, jak muze jit cep do pistu volne? Vzdyt' potom nebude klouzat v pouzdru, ale v tom pistu, resp. obojim a to snad nikdo nechce? Problem te Babetty bylo spatne obrobene bronzove pouzdro, takze tam cep byl natvrdo a vrklal se v pistu.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 19:47:13
od Azor
V té souvislosti by mě zajímalo, co se u pístu děje za provozu. Když do něj vkládám čep, tak po zahřátí tam vklouzne vlastní vahou (do futra, resp. klecového ložiska, u volných jehel jsem to ještě nezkoušel). No a za provozu se píst ohřeje víc než tou horkovzduškou, takže veškeré přesahy jsou v ten moment mimo hru a čep je v pístu volný. Asi je to normální, protože tímto způsobem jsem montoval už cca 10 pístů a u všech to šlo bez problémů, takže přesahy asi u žádného nebyly mimo toleranci, ale co na to říkají motoráři - neměl by tam být ten přesah větší ? nemele se to pak mimo ložisko ? Na druhou stranu při demontáži starých pístů (stejnou metodou) jsem na nich žádné opotřebení tohoto typu neshledal. Asi nemá cenu o tom spekulovat když to nedělá problémy, ale vrtá mi to hlavou.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 20:10:28
od Fajn-Tom
mhi píše:Pokud jde o cep, jak muze jit cep do pistu volne? Vzdyt' potom nebude klouzat v pouzdru, ale v tom pistu, resp. obojim a to snad nikdo nechce?

Soudruzi to nechtěli, ale japonci a italové v tom samém období jako se dělali babetty už chtěli. Volný čep se při provozu otáčí a zabranuje se tak vytvoření ovality na čepu. A navíc u madarských odlitků snižuje praskání pístů v oblasti pístních čepů. A ještě teď se používá na písty materiál s menší roztažností, proto se na starých pístech museli čepy dávat za tepla, jinak by po ohřátí byla vůle přiliš velká.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 20:49:38
od mhi
Nemuze to byt tak, ze kapitalisticti japonci a talosi ten pist povrchove nejak upravili, aby to tam mohlo klouzat a naopak v ojnici to maji nalisovane ? Treba v autech se to tak dela, nepletu-li se. Ja mam totiz dojem, ze ta moje Babetta okamzikem kdy se pistni cep utrhne z pistu naprosto ztrati vykon. Tedy alespon do tohoto okamziku jsem to bral za jistou vec, ze novym pistem problem vyresim. Predstavil bych si to tak, ze pist v rovine kolme na svuj pohyb zacne trosicku cvicit (=vibrace, vykon z expanzni casti v pV diagramu se prenasi do treni a vibraci a ne toliko do klikoveho hridele).

Udelal jsem totiz jednu vec, z nevedomosti kde je problem jsem vymenil pist a valec a nez se vybehal i ten druhy pist, tak Babetta chvili jela jako z praku. Pak strmy pokles vykonu, rozebral jsem to a vidim, ze pist opet lita na cepu. Oprava, kdy jsem to tam asymetricky napasoval (=cep se tocil opet jen v ojnici) a zase to jelo slusne, nejspis nez se cep protocil v pistu, protoze opet po rozebrani s nim slo protocit.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: čtv říj 06, 2016 20:54:33
od mhi
Azor píše:V té souvislosti by mě zajímalo, co se u pístu děje za provozu. .... ale co na to říkají motoráři - neměl by tam být ten přesah větší ? nemele se to pak mimo ložisko ?


ja si myslim (jako laik), ze mensi, ale podobny problem, je lozisko v karteru, to taky teplem samo vypadne. Ale treni tam je asi dostatecne, aby se to neutrhlo, nebo tam je dostatecny presah. Chtelo by to znat tolerance tech der, tzn. mit vykres od pistu nebo karteru, potom by se to dalo spocitat.

V kazdem pripade jsem do tohoto okamziku zil v predstave, ze cep otirajici se o pist je fatalne spatne. Je ale mozne, ze ta Babetta ma jeste nejaky dalsi problem. Alespon clovek ziska nejake nove zkusenosti.

Re: Vybehany pistni cep

PříspěvekNapsal: sob říj 08, 2016 17:39:49
od mhi
Tak protoze mi v Moto-Usti/NL prodali spatny pistni cep (zdravim pana Veseleho, priste si sebou beru i supleru !) a chci tu Babettu uz mit slozenou, byl jsem nucen udelat mirnou upravu toho vybehaneho cepu. Ze stran jsem do nej udelal drazky, ohnul pojistne krouzky tak, aby se do te drazky zasekly a tim pridrzely cep fixni proti pistu. Takova PAT&MAT uprava. No ... i pres tento amaterismus Babetta nejak jezdi, vlastne az prekvapive dobre.

Tedy mam domnenku, ze protaceni pistniho cepu v pistu je totalne spatne a Babetta do jeho fixnuti nemela vubec vykon.

Merenim jsem take zjistil, ze se znicily pistni cepy (maji mensi prumer) a nikoliv pisty.