od avar » pát srp 14, 2009 16:58:23
popravde ani sa nedivim ze to takto dopadlo. inak to asi ani skoncit nemohlo. ani babetta, ani ziaden iny motor sa neda opravit, ani diagnostikovat tak, ze skusim co by to asi mohlo byt a ak to nebude to, skusim nieco ine... bez urciteho systemu a postupnosti vyhladavania a odstranovania pravdepodobnych zavad takto mozeme pokracovat cele tyzdne a ak nahodou netrafime na zavadu, alebo ak ich je nebodaj viac, tak si zvycajne povieme ako v tomto pripade : "ja uz som z toho zufaly, dam to do servisu, nech sa trapia tam."
ak servisman ma hlavu nielen nato aby mu neprsalo do krku, zakratko na chybu pride a odstrani ju. napriek spuste moznych zavad je babetta vskutku jednoduche priblizovadlo. samozrejme ze v drvivej vacsine pripadov servisman natara co vsetko tam boli za chyby a pripadne aj urobi co by ani vobec nemusel, a necha si to zaplatit, ale to je dan za blbost a lenivost. ono totiz tie dve vlastnosti spolu velmi uzko suvisia.
namiesto vypytovania rad na fore, by nebolo od veci zobrat si knizku od durkovica, alebo nejaky iny dielensky manual a co to si precitat, poucit sa a pouzit pri vyhladavani chyby hlavu a nie nahodu. pretoze az na vynimky, vacsina rad, ktore na fore obdrzime je nam platna asi tolko ako gule katolickemu fararovi.
diagnostikovanie poruch motora po nete je samo osebe riadna konina a nieto este ked si ludia neznali veci radia navzajom. potom to dopada ako v tomto pripade. starec nato isiel jednoznacne najrozumnejsie, ale starec nevysvetlil co a preco. on asi vie. martin110r vsak ako sa zda, na jeho rady kaslal, namiesto toho sa hral s nastavenim karbeca a ktovie cim este.
uz som to pisal x-krat kdekade a napisem to zas: kazdy jeden zazihovy motor bez ohladu nato. ci to bude lamborghini, kawasaki, alebo babetta, k tomu aby sa dal spustit potrebuje dve veci. spalovaciu zmes a iskru ktora ju v spravnom momente zapali. kym nezistime ci tieto dve podmienky pre fungovanie motora su splnene, nestrkame prsty do karburatora ani do nicoho ineho. ak nas svrbia prsty, najlepsie spravime, ak si ich strcime do zadku a zacneme rozmyslat o dalsom rozumnom a systematickom postupe.
ak nam motor nejde nastartovat, vzdy zaciname od zapalovacej sviecky. pre tych co slabo vidia, nedoslychaju, preskakuju vety, alebo jednoducho trpia poplasenostou zopakujem este raz: ak nam motor nestartuje, pokojne sa parkrat nadychneme a vydychneme a vzdy zaciname s hladanim poruchy u zapalovacej sviecky. vzdy znamena vzdy a nic ine
to ale neznamena, ze tak ako to vo vacsine pripadov byva vyskrutkujeme sviecku, skusime ci dava iskru a vrhneme sa nastavovat hladinu v plavakovej komore karbecu, alebo demontovat svetla. to radsej zas tie prsty do zadku...
v prvom rade skontrolujeme ako nasa zapalovacia sviecka vyzera. ci nie je medzi elektrodami mostik alebo ine vodive spojenie, ci nemame zaspineny porcelan tak, ze by mohol nastat vodivy skrat, ci mame dobre nastaveny odtrh medzi elektrodami, ale hlavne si hned po vyskrutkovani sviecky vsimnene ci je tato mokra alebo sucha a aku ma farbu.
ak motorka nema snahu nastartovat a sviecka je sucha nasvedcuje to, ze sa do valca nedostava benzin, resp. spalovacia zmes. preto starec radil streknut dnu trocha benzinu, podotykam trocha, neprechlastat motorku a skusit parkrat nakopnut. aj ked nenaskoci, ale aspon zakasle a prejavi snahu, vieme na com sme. chyba benzin, takze najprv skontrolovat ci mame otvoreny ventil pod nadrzou (nesklabte sa, aj mne sa uz stalo ze som startoval a tlacil ako blb, ludia naokolo sa rehlili az kym som neotvoril privod benzinu a vilma na sup naskocila)
ak je sviecka mokra, vyzera to, ze je chyba v elektrike. masinka nema iskru. to ze nam dava iskru vonku este ani zdaleka neznamena ze sa tak musi diat aj vnutri valca pod tlakom. ak nedava iskru ani vonku, je to zas jasne. vymenit sviecku a ak to nepomaha, postupovat rad radom a zistovat az kam sa elektrina dostava a podla toho odstranit chybu.
vsimame si samozrejme aj farbu sviecky, zas sa niektori iba uskrnu, ale zial musi sa to opakovat. spravne vypalena sviecka je tehlovocervena a sucha. tmava a zacadena sviecka znaci bohatu zmes, svetla zas chudobnu. podla toho sa potom mozeme aj riadit pri nastavovani bohatosti zmesi karbecu, pripadne predzapalu ale to tu teraz nehodlam rozoberat.
existuju dalsie a dalsie zavady braniace spravnemu chodu motora, medzi najcastejsie patri zanedbana udrzba sacieho ci vyfukoveho traktu babetty a s nou suvisice "zahadne" poruchy motora. dusenie, nedostatok vykonu, ci zhasinanie a kolisanie otacok a podobne.
nie je vsak ulohou mojho prispevku popisat vsetky mozne poruchy babetty. to sa ani dost dobre neda. spusta toho je vsak pomerne podrobne popisana v roznych priruckach. kazdy kto ma zaujem svojej babette porozumiet by si ich mal precitat. minimalne alese marka, ci knizku eduarda durkovica, alebo aspon firemny dielensky manual. urcite ci uz na tomto, alebo na slovenskom babetta fore na ne odkazy najdete.
ak sa to niekomu bude zdat pridlhe, ci niektore moje vyjadrenia priostre, bud ma dalej necitajte, alebo poziadajte admina o vymazanie mojho prispevku. je mi luto, ale pisem tak ako to citim a som pristary a prilis tvrdohlavy nato, aby som sa menil....