Ahoj, zdravím příznivce babett a tohoto fora. Jsem tu nový, vlastním necelý rok Babettu 215, opravuji si ji sám. Nyní mám jeden problém, potřeboval bych konzultaci zkušenějších kolegů. Ve čtvrtek jsem po zimě Babettu zprovoznil, stačilo vyčistit karburátor a svíčku. Když jsem se ale vrátil z projížďky, zůstala mi viset zařazená rychlost i když motor neběžel. Včera jsem to rozebral, byla prasklá jedna pružinka startovacích čelistí (těch 2 - snad to nazývám správně). Zřejmě se tam někde sekla a tak bylo stále zařazeno. Protože obložení destiček bylo tak nějak po okrajích "okousané" o síle cca 1 až 1,5 mm, dával jsem nové. Rovněž jsem koupil nové pružinky. Samozřejmostí bylo pečlivé vyčištění bubnu, disku pod ním, i skříně motoru, a jejich odmaštění. Vyměnil jsem i gufero do motoru a jedno z jehličkových ložisek. Doplnil jsem podložku mezi bubnem a diskem (nebo unašečem, či jak to nazvat), tato předtím chyběla. Vyměnil jsem už i řemen, dostal jsem silikonový, radost z něj nemám, schoval jsem si i starý. Pečlivě jsem vše složil a zjistil následující:
1. Při šlapání motor nenaskočil
2. Následovala rozborka sborka, problém nezjištěn, vše po sejmutí funguje jak má
3. Po složení nefunguje - opět rozborka sborka, vše ok, po složení nic
4. Naštval jsem se a vytočil do vrtule, hodil babču na stojan, nasedl a rozmakal pedály naprázdno jak při jízdě na kole z kopce
5. Hle - motor naskočil při na můj vkus extrémních otáčkách
Tedy dotaz - podle mého není dobře dosedající obložení, které se musí přizpůsobit bubnu (zaběhnout). Je to možné? Nebo jsou nové pružinky moc tvrdé? Zkoušel jsem je roztočit bez bubnu, čímž jsem jednu zničil, úplně se roztáhla. Nahradil jsem ji novou. Vzhledem k tomu, že jsem si uvědomil princip práce tohoto ústrojí, může být závada jen v tomhle - tedy v přenosu hnací síly na klikovku. Dotaz tedy zní, zda si čelisti za chvilku sednou při běžném používání, nebo co s tím mám dělat.
A ještě jeden poznatek - při každé otočce se ozve kovové cvaknutí - někteří z vás už to tu řešili. Podle mne se ten zvuk ozýval i předtím, jsem jsem mu do opravy spojek nevěnoval pozornost. Myslím že je to zvuk těch 3 (asi rozběhových) čelistí, které jsou usazeny do bubnu na třech čepech v pohyblivém otvoru - to cvaknutí je právě pohyb čepů v daném otvoru, jejich dosednutí na protilehlý okraj - všiml jsem si toho, když jsem hledal příčinu. Při přidání plynu se čelisti uvolní, opřou se o ten druhý okraj a necvakají (to jen kdyby někdo v tomhle hledal závadu, podle mne to patří k správné funkci).